wtorek, 29 stycznia 2013

Podstawy diety slow-carb

Dieta slow-carb jest jednym z głównych tematów książki Tima Ferrisa 4-godzinne ciało. Książka stała się hitem za Oceanem, i trafiła na szczyty list bestsellerów między innymi New York Timesa. Ponadto znajdziemy tam kilkaset stron poświęconych budowaniu masy mięśniowej i kondycji (o tym kiedy indziej), skutecznemu skracaniu snu (akurat tu nie ma nic nowego, opisany jest po prostu sen polifazowy) czy nawet dużo lepszego seksu.
Główną zasadą, jaką kierował się autor przy pisaniu książki było poszukiwanie „minimalnej skutecznej dawki”, czyli takiej ilości substancji/powtórzeń itp., która jest najmniejsza wystarczająca do osiągnięcia pożądanych efektów. W związku z tym, autor zrezygnował z wyczerpujących treningów aerobowych i „głodowych” diet na rzecz zastosowania się do 5 podstawowych zasad.
  1. Unikaj białych węglowodanów
Podstawową zasadą jest unikanie białych węglowodanów, takich jak chleb, ryż, kasze, makarony itp. Dodatkowo Tim rozszerza to na wszystkie produkty które są lub mogą być białe. Trochę to nieprecyzyjne moim zdaniem, bo dla przykładu serek wiejski można jeść, podobnie jak kalafior. W praktyce chodzi o niespożywanie wszelkich produktów skrobiowych i mlecznych (Za wyjątkiem wspomnianego serka wiejskiego) oraz zawierających biały cukier.
  1. Jedz w kółko te same produkty
Tim zaleca komponowanie wszystkich dań z trzech rodzajów produktów: białka (mięso, jajka, serek wiejski, ryby) + rośliny strączkowe + warzywa. Wbrew pozorom da się z tego upichcić naprawdę sporo fajnych potraw, szczególnie, że można do woli używać przypraw (oprócz cukru).
  1. Nie pij kalorii
Pić wolno jedynie wodę oraz niesłodzone kawę i herbatę. Zabronione są wszelkiego rodzaju soki, napoje gazowane i alkohol (oprócz czerwonego, wytrawnego wina). Nie wolno też pić mleka.
  1. Nie jedz owoców
Niespodzianka, co? Wbrew powszechnej opinii autor nie uznaje owoce za sprzyjająca odchudzaniu – wynika to z dużej zawartości cukru owocowego – fruktozy. Z owoców dozwolone są jedynie awokado i... pomidory (nie wiem czemu nie zaliczono ich do warzyw).
  1. Raz w tygodniu jedz co chcesz!
I tu największa zaleta diety! Przez jeden dzień w tygodniu można, a nawet należy, jeść co się chce, i ile się chce! Poza ważnym elementem psychologicznym, sprzyja to także utrzymaniu metabolizmu na niezmienionym poziomie.

3 komentarze:

  1. Widzę podobna tematyka do mojego bloga. Fajne artykuły, zwięźle i na temat.
    Zapraszam Cię też do mnie www.fit-arena.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja zapraszam do mnie :) www.albertkosmider.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Słuchajcie - na bloggerze mam profil jako Korzystne Zakupy - już się zarejestrowałem na waszych blogach.

    Pozdrawiam,
    Autor S-F

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...